Co możemy dla Ciebie zaprojektować? wydrukować? wykonać? zrobić?

#

04.04.2021

Logo I Identyfikacja Wizualna

Projekt Logo, Materiały Graficzne

Właśnie założyłeś nową firmę i zastanawiasz się czy jest Ci potrzebne logo?
Myślisz sobie „przecież wystarczy jakiś standardowy duży napis, wizytówka z gotowego szablonu z Internetu, nie potrzebuję logo”.
Czy aby na pewno?
Ten artykuł rozwieje Twoje wątpliwości i pokaże Ci, że logo i identyfikacja wizualna to bardzo ważna integralna część Twojej firmy.

Dużo ludzi na świecie to wzrokowcy. Zmysł wzroku to zazwyczaj jeden z pierwszych zmysłów, który chcemy zainteresować u naszych klientów. A teraz zastanów się… Czy idąc do sklepu i patrząc na półkę z produktami od razu zauważasz te ulubione? A gdyby tak każdy napój na półce miał randomową byle jaką etykietkę, co partię inną i w ogóle do siebie nie pasującą? Byłoby Ci prosto znaleźć swój ulubiony produkt pośród tych wielu na półce? No właśnie… Trochę byś się naszukał, albo olał sprawę ;)

Tak właśnie działa logo i identyfikacja wizualna. Twój klient, który korzysta z Twoich usług, albo używa Twoich produktów, będzie widział, że to właśnie ta sprawdzona Twoja marka. Nawet jeśli nazwa Twojej firmy jest skomplikowana, to łatwiej będzie Twojemu klientowi wytłumaczyć jego znajomym „to taka firma na „L” z listkiem w logo i stokrotką na ulotkach.

Co to jest logo?

#

Zastanówmy się co to tak właściwie jest logo. Jest to unikalna i charakterystyczna forma graficzna, która może (ale nie musi) składać się z sygnetu (obrazka, znaku), logotypu (nazwy firmy, napisu) i hasła (czasami sam logotyp może być sygnetem, a hasło może być, albo nie ;) ). Widać to na logach wielkich marek jak np. Nike. Jej sygnetem jest znany wszystkim „tick” „ptaszek”. Nie musimy pisać nazwy firmy a już wiemy kto wyprodukował daną koszulkę. Logotypem jest napis nike, który zmienia się też w zależności od okoliczności i kolekcji, ale standardowo są to jednak duże pochylone i tłuste litery. Słysząc hasło „Just do it.” Również od razu wiemy o jaką formę chodzi. Jest to tzw. Slogan reklamowy. Krótkie chwytliwe hasło, czasami żartobliwe, ale na pewno zapadające w pamięć, które może być częścią logo i będzie kojarzyć się z Twoją marką.

Nad czym zastanowić się tworząc logo swojej firmy?

#

Najpierw trochę technicznie ;)
Jeśli powierzysz nam to ważne zadanie – stworzenia logo dla Twojej firmy, to na pewno dołożymy wszelkich starań żeby było jak najbardziej prawidłowe i spełniało oczekiwania Twoje jak i designerskie. Tworzymy logo w wersji wektorowej. Co to znaczy? Tak w skrócie, że Twoje logo będzie zapisane za pomocą wzorów matematycznych i będzie można umieścić go na znaczku pocztowym i jednocześnie na banerze 50x50 metrów, bez utraty jego jakości, ale i również będzie można zrobić matrycę do sitodruku do nadruku Twojego logo na koszulkach i wygrawerować je na długopisie czy na kalendarzu z ekoskóry.

Twoje logo na pewno powinno być proste. Jeśli chodzi Ci po głowie jakiś kolorowy obrazek z dużą ilością szczegółów i kolorów to każ mu zejść z tej drogi. Im prościej tym lepiej. Najlepiej jakby klient był w stanie narysować go prowizorycznie na kratce papieru i każdy będzie wiedział, że chodzi o Twoją firmę. Jeśli poszczególne składniki logo będą zamykać się w maksymalnie 3 jednolitych kolorach to na pewno nie będziesz miał problemu w znakowaniu produktów i gadżetów reklamowych.

#

Teraz już trochę psychologicznie i estetycznie ;)
Pomyśl jaka będzie grupa docelowa (tzw. target) do której kierujesz swoje usługi czy produkty. Czy będą to ludzie młodzi czy w średnim wieku? Spróbuj określić grupę wiekową. Czy będą to kobiety czy mężczyźni? Czy będą to ludzie z wyższej czy niższej klasy społecznej? Bardziej czy mniej zamożni? Czy klientem będzie osoba z kręgów ekskluzywnych czy nie? Zastanów się również jakie przymiotniki powinny wpaść do głowy Twoich klientów kiedy pomyślą o Twojej firmie oraz o tym w jakim kierunku chciałbyś ją rozwijać. Czy myślisz o poszerzeniu swoich usług? Musisz myśleć przyszłościowo. Wszystkie te pytania pomogą nam ustalić estetykę i trafić do odpowiedniej dla Ciebie grupy klientów. No bo czy Pani fryzjerka, która ma logo w kolorze różowym z delikatną damską czcionką przyciągnie do siebie Panów na strzyżenie męskie albo usługi barberskie? Raczej ta grupa klientów nie zwróci uwagi na reklamy, albo raczej ominie taki salon szerokim łukiem, chyba że zobaczą atrakcyjną Panią przez okno, ale przecież nie o to teraz nam chodzi ;) . Jeżeli logo będzie bardziej neutralne lub łączące obie grupy klientów, sygnet albo hasło nie będą wskazywać bezpośrednio na płeć damską, to Panowie na pewno szybciej do takiego salonu wejdą.

Identyfikacja wizualna

#

Mając już projekt logo, możemy zacząć tworzyć dalszą część identyfikacji wizualnej Twojej firmy. Co to takiego? Jak mówi nam Wikipedia: "Identyfikacja wizualna to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie w celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej i wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji."
Tak mówiąc prosto - jak Cię widzą, tak Cię piszą. Twoja firma będzie postrzegana profesjonajlnie jeżeli wszystkie materiały reklamowe, marketingowe i promocyjne będą do siebie pasować i będą kojarzone z Twoimi usługami czy produktami. Trochę tak jak pisaliśmy wcześniej z tymi etykietkami. Klient widząc ulotkę, albo samochód z Twoim logiem od razu zwróci na nie uwagę.

#

Elementami składowymi identyfikacji wizualnej są:
  - logo,
  - kolorystyka,
  - fonty (kroje pisma),
  - wygląd materiałów drukowanych firmy, marketingowych i promocyjnych (wizytówki, ulotki, banery, gadżety reklamowe, oklejenie samochodów itp.),
  - wygląd produktów i ich opakowań,
  - wygląd strony internetowej,
  - dress code pracowników, design siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, szyldów itd.
By Twoja firma wyglądała profesjonalnie w oczach klientów, to wszystkie elementy identyfikacji powinny być spójne. Aby zachować tą spójność i pewną logikę w komunikacji z klientem, bardzo ważne jest stworzenie Księgi Identyfikacji Wizualnej w której będą określone wszystkie parametry. Masz wtedy pewność, że np. otwierając filię swojej firmy w innym mieście, to wszystkie aspekty wizualne kreujące markę będą identyczne jak w pierwszym punkcie. Materiały, przede wszystkim te, graficzne są elementem komunikacji marki z klientem, bo przekazują im pewne komunikaty oraz budzą określone odczucia i skojarzenia.

Podsumowanie

Czy dalej uważasz, że logo i identyfikacja wizualna nie są i nigdy nie będą Ci potrzebne? Jak widać jest to bardzo ważna część Twojej firmy tak samo jak i oferowane produkty czy usługi. Nawet jeśli nie masz w swoim planie biznesowym działalności na terenie całego kraju z mnóstwem filii, to czy wiesz jak będzie w przyszłości? Bardzo dobrze jest byś rozpoznawalnym wśród konkurencji.
Zapraszamy do skorzystania z naszych usług i do kontaktu a my bardzo chętnie doradzimy i przeprowadzimy Cię przez cały proces stworzenia identyfikacji wizualnej Twojej firmy. To wcale nie takie straszne, od tego jesteśmy ;)